bojchukisty (bojchukisty) wrote,
bojchukisty
bojchukisty

Василь Седляр

Портрет Оксани Павленко Photobucket роботи Василя Седляра Photobucket Василь Седляр народився 12 квітня 1899 р. на Полтавщині в сім'ї селянина. З дитинства захоплювався малюванням. Після чотирикласної освіти, Василь навчається в Київській художній школі протягом 1915-1919 рр. А у лютому 1919 р. вступив у Академію мистецтв до майстерні монументального мистецтва, якою керував Михайло Бойчук. Спільно з іншими бойчукістами створює фрески в Луцьких казармах (1919), Санаторій для селян в Хаджибеї (1920-ті), Червоназаводський театр в Харкові (1935). А у 1923 році, по закінченню академії, Седляра як не лише талановитого художника, а й хорошого організатора назначають директором Межигiрського художньо-керамiчного технiкуму. Тут разом з колегами однодумця бойчукістами Іваном Падалкою і Оксаною Павленко йому вдається відновити виробництво славнозвісної межигірської кераміки. (З 1798 по 1884 в приміщенях колишнього козацького монастиря діяла Межигірська фаянсова фабрика, а з ХІІ ст до 1786 року тут був православний монастир, найбільший розвіт якого припадає на козацький період) Про межигірську кераміку розповідають мистецтвознавець Людимила Ковальська і журналіст Леонід Череватенко.
   Седляра дуже любили і поважали учні, так один із них, Пантелеймон Мусієнко, згадував: «Вже в першій рік навчання він нас підкорив системі своїх поглядів на мистецтво. На його лекції ми приходили, як на концерт. Він читав нам просто і цікаво. Любив ілюструвати прикладами з мистецтва епохи Відродження і старого українського. Він високо оцінював твори західноєвропейських імпресіоністів. Фанатично закоханий в українську ікону і графіку, килими, золотарство та театр. Приклади з літератури, філософії та історії культури збагачували фахові знання з мистецтва. Нас полонив його глибокий розум і загальна культура. Він був товаришем студентів більше, ніж директор і педагог. Ми відчували в ньому жагу любові до життя, ідейність і віру в творче покликання людини; мистецтво було його мрією, його стихією і покликанням».
   Межигір’я швидко стало культурним осередком, сюди, всьго за 20 км від Києва, приїжали відпочивати в гості до бойчукістів Лесь Курбас, Олександр Довженко, Остап Вишня, Володимир Сосюра, Олександр Копиленко, московський мистецтвознавець Алексей Фьодоров-Давидов, Вадим Меллер.
   У листопаді 1926 – травні 1927 року Седляр разом iз Михайлом Бойчуком і Андрієм Тараном подорожує Нiмеччиною, Францiєю та Чехословаччину, знайомиться з роботами найвідоміших тогочасних художників, спілкується з ними, відвідує європейські мистецькі осередки. І не здогадується що за 10 років це відрядження стане однiєю з формальних пiдстав для його арешту й обвинувачення у шпиґунствi й участi в контрреволюцiйнiй органiзацiї. Ця подорож не лише розширила кругозір митця, а й внесла нову хвилю експесіонізму в його подальші роботи.
   У 1930 року Комісія в справі реорганізації системи й мережі мистецьких закладів в УСРР звільнила позапартійного Седляра з посади директора Технологічного інституту кераміки і скла (так від 1928 року називався межигірський технікум). Тоді Седяляр почав викладати в Київському художньому інституті (так тепер називалася Академія мистецтв).
   У ці нелегкі часи в 1929 – 1930 роках Василь Седляр створює найбільшу працю свого життя – цикл ілюстрацій до „Кобзаря” Шевченка. Photobucket Photobucket
   А далі роки починається цькування бойчукістів, в тому числі Седляра, напади в газетах і журналах, на різноманітних зборох, що малюють вони не в стилі соцреалізму як треба. Так, наприклад, говорячи про ілюстрації до «Кобзаря», обвинуватили митця в «націоналістичному розумінні» Шевченкової поезії та «спотворенні» її «революційного змісту». У листопаді в 1936 році Седляра заарештували. А 13 липня 1937 р. Розстріляли разом з Михайлом Бойчуком та Іваном Падалкою. Нічого пройде 20 років і їх реабілітують у 1958 році.
Tags: Василь Седляр, Кобзар, Межигір'я, бойчукісти, кераміка, межигірська кераміка
Subscribe

  • В пошуках минулого або не в гостях у Януковича

    У ХІІ столітті в Межигір"ї недалеко від Києва виник монастир. Найбільшого розквіту він досяг за часів козаччини, сюди доживати віку приходило…

  • Розстріл в Межигір'ї

    Картина Василя Седляра "Розстріл в Межигір"ї" (1927 рік) була сильно знищена і не підлягає реставрації, у такому вигляді вона зараз…

  • Заново відкриваючи бойчукістів

    Мистецтвознавець Дмитро Горбачов розповідає про те, як у 60-х потихеньку виникає інтерес до заборонених за Сталіна художників - бойчукістів.

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 1 comment